Oberhausen – Maarten Moll

Verbleekte vader

Recensie door Anky Mulders

Geven ontelbare feitjes uit iemands leven een helder beeld van die persoon? En is dat eigenlijk wel wat de schrijver wil? Gaat dit boek over de vader, of vooral over de zoon? De lezer die denkt in Oberhausen de vader van de ik, Martin Müller, of van de schrijver Maarten Moll te leren kennen, komt bedrogen uit. Het is onmogelijk de vader een onweerlegbare persoonlijkheid toe te kennen. Vader Hermann Müller heeft zijn zoon Martin gevraagd zijn biografie te schrijven.

Lees meer

Avond over Josepha Mendels in Tolhuistuin

Van Josepha Mendels, die in haar jaren de Grand Old Lady van de Nederlandse literair werd genoemd, is onlangs bij Cossee haar biografie verschenen Josepha Mendels – Het eigenzinnige leven van een niet-nette dame door Sylvia Heimans en een van haar romans (hoera!) opnieuw uitgegeven.

Als een van de eerste vrouwelijke auteurs was Josepha Mendels (1902-1995) bewust ongehuwd moeder. De joodse vrijgevochten schrijfster hoorde het liefst nergens bij: niet bij feministen, niet bij joden, niet bij schrijvers.

Lees meer

Zwelgend hart

Recensie door André van Dijk

Liefdesverdriet is een ongesteldheid, onvergelijkbaar met andere kwalen van het menselijk hart. Een heftige, zelfmedelijdende golf van eigenwaan overspoelt onze gewoonlijk medemenselijke houding en zorgt voor een vervreemding van alles wat neigt naar helderheid en relativering. Dit moet bij schrijver/dichter Chrétien Breukers (1965) met factor twee vermenigvuldigd worden, gezien de mededeling op de achterflap van zijn jongste bundel De zomer haalt nog één keer uit.

Lees meer

Indrukwekkende opening ILFU door PJ Harvey

Door Ingrid van der Graaf

Literatuur leeft! In ieder geval vorige week in Utrecht waar het International Literature Festival Utrecht (ILFU) op 22 en 23 april plaatsvond. De openingsavond was een prachtige start voor een succesvol festival. Vorig jaar debuteerde zanger en tekstschrijver Nick Cave, tijdens het literatuurfestival, toen nog City2Cities, met zijn roman De dood van Bunny Munro.

Lees meer

Spelletje in Normandië loopt uit de hand

Recensie door Adri Altink

Vier mannen uit dezelfde buurt, allemaal met twijfels over hun persoonlijke en maatschappelijke leven, besluiten een weekend weg te gaan. Alle vier, Gijs Tempeliers en zijn maten Dennis, Beau en Jochem, hebben een meer dan gewone interesse in oorlogen: de Eerste Wereldoorlog, de Tweede en de oorlog in Vietnam. Om hun leven wat op te schudden en de verveling te doorbreken besluiten ze in Normandië de steile rotswand te beklimmen die de geallieerden op D-day moesten overwinnen.

Lees meer

Nieuwsbrief

Ontvang onze nieuwsbrief. Geef hieronder uw emailadres op:

Blog
Door Stefan Ruiters

Vergetelheid

Door Stefan Ruiters

Ik bladerde eerst goedmoedig, daarna las ik geboeid en later enigszins getormenteerd de portretten van vergeten schrijvers door Joris van Casteren (Zeg mijn lezers dat ik doorschrijf, Prometheus, 2006). Sommige van hen hadden zich neergelegd bij hun vergetelheid, anderen klampten zich vast aan de ambitie en hoop ooit weer te mogen schitteren op de Parnassus.

Lees meer

29 april 2016

Oogst week 17

door Carolien Lohmeijer

Bij uitgeverij Cossee is onlangs Morgenvroeg in New York verschenen, het debuut van de Franse Adrien Bosc (1986).

Het boek van Memory – Petina Gappah
27 april 2016

De weg van waarheid en begrip

De ik-persoon heet Memory.

Aan open zee – Atte Jongstra
26 april 2016

Vechten tegen een waanbeeld

Recensie door Michiel van Diggelen

Van Atte Jongstra is inmiddels wel bekend, dat hij geen ouderwetse verteller is die een verhaal schrijft met een kop en een staart.

25 april 2016

Filter Vertaalprijs voor Jan Gielkens

Tijdens het International Literature Festival Urecht (ILFU) werd vrijdagavond bekendgemaakt dat Jan Gielkens de Filter Vertaalprijs 2016 heeft gewonnen met zijn vertaling van Grimms Wörter (2011), De woorden van Grimm: een liefdesverklaring van Günter Grass (2015).

Andreas Burnier, Metselaar van de wereld – Elisabeth Lockhorn
25 april 2016

Indrukwekkend levensverhaal van een intellectuele buitenstaander

Recensie door Evert Woutersen

Andreas Burnier, pseudoniem van Catharina Irma Dessaur (1931-2002), is vooral bekend geworden als schrijfster van Het jongensuur (1969).

District en Circle – Seamus Heaney
22 april 2016

De macht om te binden of te ontbinden

Recensie door Menno Hartman

Saemus Heaney moet zich wel vermaakt hebben toen hem ter ore kwam dat er een relletje gaande was rond de Nederlandse vertaling van District &

Bij de buren

Fotosynthese 3 De relativiteit van het beeld

Aangezien deze rubriek geïnspireerd is door het werk van Rudy Kousbroek (en dan met name zijn Fotosynthese-serie: Opgespoorde wonderen, Verborgen verwantschappen en Het raadsel der herkenning), is het niet meer dan logisch om hier ook stil te staan bij zijn werk.

Recensenten

Anky Mulders

Anky Mulders heeft het tekstschrijven in de zakelijke dienstverlening op een laag pitje gezet om meer tijd te hebben voor het schrijven van haar eigen verhalen. Zij leest at random, naast literatuur ook geregeld non-fictie. Plus de Donald Duck. Al een jaar of dertig legt zij voor zichzelf veelvuldig haar bevindingen over gelezen boeken vast. Gewaardeerde schrijvers: J.J. Voskuil, Maarten ’t Hart, Sipko Melissen, Connie Palmen, Pieter Waterdrinker, Frida Vogels, Saki, Haruki Murakami, Kafka, Tolstoi, Dostojewski, Sartre, Nietzsche, James Salter, Karl Ove Knausgård.

Lees meer

André van Dijk

André van Dijk is grafisch ontwerper en lezer/schrijver. Vanaf 1986, na het lezen van Geld van Martin Amis ontstaat er een niet aflatende leeshonger. Ook Under The Volcano van Malcolm Lowry heeft hier aan bijgedragen. Boeken vormgeven, in alle soorten en maten, zorgt voor een beroepsmatige verbinding, terwijl als actief recensent de twee andere zaken bij elkaar komen: lezen én schrijven. Beter kan haast niet. Andere passies: Duitse literatuur (Goethe, Mann, Walser), Engelse (McEwan, Barnes, Amis) en Amerikaanse (Roth, Wolfe, Proulx).

Lees meer

Adri Altink

Adri Altink was communicatieadviseur en in zijn vrije tijd amateurhistoricus. Hij heeft belangstelling voor kunst, (cultuur)geschiedenis, taal (Opperlands) en literatuur. Hij leest vooral non-fictie, ego-documenten en biografieën, maar ook romans die er volgens hem ‘toe doen’. Blijvende indruk maakten op hem bijvoorbeeld Bloedlanden van Timothy Snyder, Congo van David van Reybrouck, De Goddelijke Komedie van Dante, Don Quichot van Cervantes...

Lees meer

Els van Swol

Els van Swol behaalde haar bachelor Algemene Cultuurwetenschappen na werkzaam te zijn geweest als muziekbibliothecaris en muziekredacteur. Voor NBD Biblion schrijft zij aanschafinformaties non-fictie. Zij leest alles wat los en vast zit, en slaat als het even kan geen toneelvoorstelling van Shakespeare over. Ze laat zich graag verrassen door met name hedendaagse Nederlandse en Vlaamse literatuur.

Lees meer