23 februari 2005

Tommy Wieringa onderneemt actie voor verkrijgbaarheid van zijn nieuwe roman

Wat kun je als schrijver doen als je boek de schappen niet heeft gehaald? Zelfs niet als het in de kritiek welwillend tot enthousiast is ontvangen. Je kunt verzinken in lethargie, in een essay een vlammend betoog houden tegen de nieuwe mores of daadwerkelijk actie ondernemen. Dat laatste deed Tommy Wieringa, zo is in Boekblad te lezen. Ondanks goede recensies is zijn nieuwe, bij De Bezige Bij verschenen roman Joe Speedboot maar sporadisch in boekhandels te vinden. ?Alles wat enigszins buiten de orde valt, moet je in de boekhandels bestellen, zei hij tegen Maarten Dessing . ?Je moet tegenwoordig echt weten wat je wilt hebben en met een lijstje naar de winkel gaan. Het aantal eigenzinnige boekhandelaars met een eigen poëtica, die zelf boeken lezen en die vervolgens hun klanten aanraden, is afgenomen.

En dus schakelde hij tweehonderd vrienden, bekenden en andere relaties in om in hun boekhandel naar zijn roman te gaan vragen. Omdat een aantal van die tweehonderd ook weer bekenden mobiliseert, krijgt de actie iets van een olievlek of toch minstens een olierimpeling. Boekverkopers reageerden licht geprikkeld, aldus Wieringa, maar gaan wel degelijk overwegen om het boek alsnog te bestellen. En de attentiewaarde wordt door berichten als dit nog weer groter. Bij een enquête die Boekblad op zijn website onder boekverkopers houdt (49 reacties op 18 februari, 11.00 uur), vindt 14% dat Wieringa ongelijk heeft en 10% dat commercie boven eigenzinnigheid gaat, terwijl 31% aangeeft zich wel eens te schamen voor de commerciële insteek. De meerderheid, 45%, kruiste de mogelijkheid ?Wie is Tommy Wieringa? aan, maar gaf door het invullen van de enquête daar meteen een treffend antwoord op.

Bron:www.literatuurplein.nl
BTH

Recent

16 oktober 2017

Nooit meer los van Indië

13 oktober 2017

Leven zonder moeder

12 oktober 2017

Een antikrimi

11 oktober 2017

De stijl tekent de man

Literair Nederland - 10 jaar geleden

22 oktober 2007

Klein boek zonder enige allure
Door Frans

Waarom gaf de commissie – Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek – aan Geert Mak de opdracht om het boekenweekgeschenk 2007 te schrijven? Vermoedelijk vanwege zijn succes met de dikke pil ‘In Europa’. Zou Mak daarom als onderwerp voor zijn boek de Galatabrug, die Europa met Klein-Azië verbindt, gekozen hebben?

Lees meer