Zojuist verschenen Yang 2004-2MARSLAND jaargang 40 nr. 2, juli 2004

Poëzie is er in dit nummer verder nog van Lucas Hüsgen en van de jonge dichter Marc Robbemond. Sven Cooremans schreef met zijn verhaal 'loxtof' bijzonder proza en voorts is er een verhaal van Robert Menasse.

Menasse is ook vertegenwoordigd in onze goed gevulde postbus 245, met een rede die hij bij de uitreiking van de Erich-Fried-Preis 2003 in het Literaturhaus te Wenen hield: '”Lot” in tijden van globalisering' – een rede over de keuzemogelijkheden in een tijd waarin globalisering alles in de wereld gelijkschakelt.

Voorts een pittige tekst van Alain Badiou over de Franse hoofddoekwet. De postbustekst werd eerder in een kortere versie in de Groene Amsterdammer geplaatst. Vreemd genoeg wilde geen enkele Vlaamse kwaliteitskrant het artikel publiceren. Men meende dat de hele hoofddoekjeskwestie in Vlaanderen niet meer zo actueel zou zijn. Dat gaat echter niet op. Juist in Vlaanderen ligt het debat nog op de plank.

Ten slotte reageert Jan Lauwereyns in deze postbus impliciet op de kritiek die óók in dit blad verscheen (in yang 2003-3) naar aanleiding van zijn in 2003 gepubliceerde roman Monkey business. In Over het verraderlijke perspectief van een aap vraagt Lauwereyns opnieuw aandacht voor het perspectief van waaruit die roman verteld werd, het perspectief van de aap Haruki. Haruki nam op het einde van de roman duidelijk stelling tegen om het even welke dierproeven. Lauwereyns maakt in zijn essay duidelijk dat er gegronde redenen zijn om de identiteit van hoofdpersoon en auteur in twijfel te trekken. Uit zijn essay blijkt dat Lauwereyns nog steeds overtuigd is van het nut van sommige proeven met dieren, juist omdat hij er de nodige kanttekeningen bij plaatst.

Ten slotte draagt writer in residence Rudi Visker een essay bij over angst.

Sophie Nys illustreerde dit nummer met stills uit haar super-8 film Voyage autour de la Mer.

zie ook http://www.yangtijdschrift.be/ – http://www.yangtijdschrift.be/

Recent

1 augustus 2018

Blokken op Blokken

Literair Nederland - 10 jaar geleden

03 oktober 2008

Niet overtuigend maar wel sterk in het laatste deel
Recensie door Menno Hartman

Coen Peppelenbos debuteerde onlangs met de roman Victorie, een roman in drie delen. In het eerste deel wordt Merijn – broer van de hoofdpersoon – gevolgd nadat bekend is geworden dat de hoofdpersoon, Victor, dood is.

Het tweede deel van de roman gaat over Sarah. We volgen er de gedachten van een leraar Engels, die in zijn huis dit meisje vasthoudt, het vriendinnetje van Merijn en waarin duidelijk wordt dat deze Ten Haaf, Merijn gedood heeft door een grote steen naar hem te gooien, nadat hij hem met een camera had gezien.

Lees meer