21 april 2008

Boom, Wanda Bommer

Een debuut waarin veel gebeurt.

Het begint allemaal met de verhuizing van de jongste dochter, Lieke Guldemond.

Vader Bart en moeder Agnes zijn weer op elkaar aangewezen. Hun huwelijk is wel goed maar toch redelijk in een sleur geraakt. Ze voelen zich nog jong, zien het vrije leven van hun dochters en hebben het onbehaaglijke gevoel dat ze nog te jong zijn om nu al een gezapig leven te gaan leiden, de midlifecrisis en het lege nest syndroom zijn daar…

Als dochter Lieke naar haar zus Femke, woonachtig op Bonaire, is vertrokken wil Agnes haar verrassen door de laatste klusjes te doen die nog in het huis van Lieke moeten gebeuren. In de woning van haar dochter treft ze echter Boom, de vriend van Lieke aan. Boom, gitarist, is een aantrekkelijke man en 36 jaar, een stuk ouder dan Lieke. Agnes valt als een blok voor Boom en hij voor haar…

Vader Bart raakt ontevreden over zijn werk, altijd hetzelfde, hij ziet zijn opkomend buikje en besluit zijn leven anders in te richten. Hij gaat zich vlotter kleden (evenals Agnes) gaat meer sporten en is als een blok gevallen voor de bloedmooie zangeres Selena die hij in een tv-programma heeft zien optreden. Hij zet alles op alles om in haar buurt te kunnen zijn.

Femke en Lieke beleven een vreemde tijd op Bonaire. Femke is altijd jaloers geweest op haar zeer aantrekkelijke zus. Zo gauw Femke’s vriendjes Lieke zagen kon Femke het wel vergeten. Femke woont samen met Willem en het onvermijdelijke gebeurt. Willem valt als een blok voor Lieke maar Lieke is stapelverliefd op Boom.

Het lijkt bijna een klucht maar Wanda Bommer weet het zo te brengen dat het een aannemelijk verhaal wordt. Het centrale figuur is Boom. Hij heeft alle touwtjes in handen. Hij weet dat hij aantrekkelijk is en hoe hij vrouwen kan inpalmen. Hij maakt gebruik van zijn charmes en Agnes kan hem niet weerstaan. Ze voelt zich weer mooi, jong en aantrekkelijk. Knap weet Bommer de gevoelens van Agnes te beschrijven. Aan de ene kant het enorme schuldgevoel, een moeder die iets begint met de vriend van haar dochter… dat kan niet, dat mag niet… maar toch… Die vlinders in haar buik zijn sterker.

Als Lieke na haar vakantie bij haar zus weer thuis is merkt ze wel dat Boom anders is. Hij wil haar omvormen, haar ‘breken om haar als een beter mens weer op te bouwen’. Ondertussen wordt moeder Agnes heen en weer geslingerd tussen haar gevoel en verstand.

Boom blijkt zijn redenen te hebben om zowel met moeder als dochter een verhouding te beginnen, zelfs Femke wordt erbij betrokken maar op een manier die als een complete verrassing komt.

Vader Bart strijdt zijn eigen strijd. Hij gaat volledig op in zijn droom iets voor Selena te kunnen gaan betekenen.

Dit alles leidt tot de onvermijdelijke climax…

Het verhaal heeft een enorme vaart. Het verassende is dat niets is zoals het aanvankelijk lijkt. Wat begint als ‘onschuldig’ verhaal wordt steeds dreigender naarmate we Boom beter leren kennen. Hoewel, Boom leren we niet echt kennen. Boom blijft een ongrijpbaar, bijna schimmig personage. Hij is als een spin in een web, die zijn prooi vangt en vasthoudt. Je vermoedt zijn motieven maar zijn karakter is niet helemaal uitgewerkt. Hij blijft de vage figuur die dient om de verhoudingen tussen de zussen en moeder te kunnen vertellen. Het verhaal laat zien hoe ver mensen beïnvloed kunnen worden, hoe mensen met zich kunnen laten spelen en hoe mensen die met elkaar leven toch in hun hoofd in een volstrekt andere wereld kunnen zijn.

Een beetje onwerkelijk in het verhaal is dat Lieke niets merkt van de verhouding.

Er gebeurt dus veel in dit boek, er komt een scala aan thema’s voorbij. Toch knap hoe Wanda Bommer dit allemaal heeft weten te verwerken in een boek van 221 pagina’s.

Een aangenaam debuut, haar volgende boek wil ik zeker lezen.

Uitgever: Nijgh & Van Ditmar Ingenaaid, 221 bladzijden ISBN 978 90 388 9036

ISBN: 9789038890364

Meer van :

20 oktober 2017

Soepel en licht vallende poëzie

Over 'Wax Hollandais' van Abdelkader Benali
18 oktober 2017

‘Een luchtig sprookje’

Over 'Waterscheerling' van Rascha Peper
17 oktober 2017

Van poldercrimineel tot godfather in Frankrijk

Over 'Ondijk/Punt' van Barry Smit

Recent

16 oktober 2017

Nooit meer los van Indië

Over 'De Tanimbar-legende' van Aya Zikken
13 oktober 2017

Leven zonder moeder

Over 'Het intieme vreemde' van Jente Jong
12 oktober 2017

Een antikrimi

Over 'De rechter en zijn beul' van Friedrich Dürrenmatt
11 oktober 2017

De stijl tekent de man

Over 'Mijn grote appartement' van Christian Oster
10 oktober 2017

Eindeloos gepieker

Over 'Parttime astronaut' van Renée van Marissing

Verwant