De krant was koning, Leon de Wolff

Publieksgerichte journalistiek en de toekomst van de media

De journalistiek verandert. De opkomst van een meer publieksgerichte houding is de oorzaak van de fundamentele veranderingen, die de laatste jaren in een stroomversnelling zijn gekomen. Er moet rekening worden gehouden met het publiek, met de doelgroep. Deze gedaanteverwisseling raakt alle aspecten van het journalistieke veld. Leon de Wolff onderzoekt in De krant was koning. Publiekgerichte journalistiek en de toekomst van de media de veranderingen in het vak en geeft praktische, systematische oplossingen. Het handboek van De Wolff is niet alleen interessant voor journalisten. Het geeft een kijkje in de keuken van het maken van kranten en het zet je aan het denken over hoe je het best een boodschap op papier kunt over brengen. Het handboek van De Wolff verscheen in 2005, maar is nog steeds actueel. Het wordt misschien wel steeds actueler nu de veranderingen steeds sneller gaan. Binnen het journalistieke vak is De krant was koning berucht en beroemd. De Wolff geeft een systematische benadering van het schrijven van teksten. Schema’s, systemen. Het zijn zaken waar veel schrijvers en journalisten een diepe afkeer van hebben. Nadenken over het perspectief, de functie van je tekst en de doelgroep strookt niet met de romantische, creatieve ‘laat mij nu maar een mooi stukje tikken’-houding die veel journalisten hebben. Als De Wolff dan ook nog begint over het belang van leiding geven aan journalisten en de invloed van beeld en techniek, is voor veel doorgewinterde journalisten de grens bereikt. Maar de jongere generatie, opgegroeid met termen als management, marktwerking en mark- en publieksgericht, staat minder afwijzend tegenover de suggesties van De Wolff. Gelukkig maar, want naar mijn idee zijn de observaties en suggesties van Leon de Wolff niet alleen nuttig, maar ook essentieel voor iedereen die werkzaam is in de journalistiek.

De krant was koning geeft een realistisch beeld van hoe de media veranderen en de invloed die de veranderingen hebben op het beroep van journalisten. Dat is soms confronterend. Journalisten zijn grijze kantoormuizen geworden die vastgeroest zitten in hun routine. Van het aura van creativiteit dat altijd rondom journalistiek en schrijven heeft gehangen, is weinig over. Maar De Wolff zet je ook aan het denken. Over de rol van geschreven tekst en de meest efficiënte manier om je publiek te kunnen bereiken. Als je de zeer bruikbare schema’s van de Wolff loslaat op willekeurige teksten uit een willekeurige krant (of op je eigen teksten), merk je hoeveel eraan verbeterd kan worden.

Het handboek leest gemakkelijk. Soms gaat de populaire toon van De Wolff een beetje irriteren, maar het voordeel is dat hij de systematische benadering op een zeer gemakkelijker manier inzichtelijk en begrijpelijk maakt. De vele voorbeelden en anekdoten maken dit boek verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in media en journalistiek schrijven.

Leon de Wolff, De krant was koning. Publieksgerichte journalistiek en de toekomst van de media, Bert Bakker, 2005.

Anne-Marie van der Poel

Recent

1 augustus 2018

Blokken op Blokken

Literair Nederland - 10 jaar geleden

03 oktober 2008

Niet overtuigend maar wel sterk in het laatste deel
Recensie door Menno Hartman

Coen Peppelenbos debuteerde onlangs met de roman Victorie, een roman in drie delen. In het eerste deel wordt Merijn – broer van de hoofdpersoon – gevolgd nadat bekend is geworden dat de hoofdpersoon, Victor, dood is.

Het tweede deel van de roman gaat over Sarah. We volgen er de gedachten van een leraar Engels, die in zijn huis dit meisje vasthoudt, het vriendinnetje van Merijn en waarin duidelijk wordt dat deze Ten Haaf, Merijn gedood heeft door een grote steen naar hem te gooien, nadat hij hem met een camera had gezien.

Lees meer