26 september 2005

Anita Desai

Anita Desai werd in 1937 geboren in Mussoorie, India. Ze had een Bengaalse vader en een Duitse moeder. Haar opleiding volgde ze aan de universiteit van Delhi en in 1957 haalde ze haar diploma als Bachelor of Arts in de Engelse literatuur. Desai is onder andere lid van de ‘Royal Society of Literature’ in Londen en de ‘Academy of Arts and Letters’ in de V.S.
Haar werk omvat korte verhalen, kinderboeken en acht romans. Twee daarvan stonden op de shortlist voor de Booker Prize: Clear Light of Day (1980) en In Custody (1984). Voor haar kinderboek The Village by the Sea (1982) ontving ze de Guardian Award en voor Fire in the Mountain de National Academy of Letters Award in 1978. Als romanschrijver debuteerde Desai in 1963 met The Peacock. Het boek werd in Engeland uitgegeven door Peter Owen, die gespecialiseerd is in literatuur uit de ‘Britse Gemenebest’ en van het Europese vasteland. Deze roman werd opgevolgd door Voices of the City in 1965, een kort verhaal over drie zussen: Amla, Nirode en Monisha. De eerste vrouw ziet de grote stad als een enorm monster, de tweede offert alles op voor haar carrière en de derde kan haar eigen leven niet verdragen in een oud en traditioneel huishouden in Calcutta.
Verscheidene werken van de schrijfster gaan over spanningen tussen familieleden en de vervreemding van vrouwen uit de middenklasse van de maatschappij. In haar latere boeken worden ook thema’s behandeld als het Duits antisemitisme in Duitsland, het verval van tradities en het stereotiepe beeld van India dat in de Westerse wereld bestaat. Meestal zijn haar personages leden van de verengelste Indiase bourgeoisie en hebben zij huwelijksproblemen. Om te ontsnappen aan het saaie dagelijks leven doen zij vaak escapistische dingen. In Custody is een ironisch verhaal over literaire tradities en illusies in de academische wereld. Eén van de weinige romans van Desai die in het Nederlands vertaald zijn (zie onder Bibliografie), is Zwarte diamant (oorspr. titel Diamond Dust). In deze verhalenbundel belicht Anita Desai universele werelden: van India tot Canada en New England, van Cornwall tot Mexico komen boeiende personages tot leven. De hoofdrolspelers in deze vertellingen ondernemen een zoektocht en ontdekken plotseling dat ze over de schreef gaan of dat ze, tot hun eigen verbazing, zijn teruggekeerd op het punt waar ze begonnen zijn.
Desai’s stijl in Zwarte diamant is indrukwekkend. Met humor, tact, charme en compassie beschrijft ze de levens van doodgewone mensen die zich in een volstrekt verwarrende wereld bevinden. Hun levens, verweven in cycli van hoop en teleurstelling, worden beheerst door de seizoenen of beperkt door conventies van gastvrijheid, vriendschap en familie, een thema dat reeds in haar eerdere werk (Voices of the City) voorkwam.

Bibliografie:

?          The Peacock, 1963
?          Voices in the City, 1965
?          Bye-Bye, Blackbird, 1971
?          The Peacock Garden, 1974
?          Where Shall We Go This Summer?, 1975
?          Cat on a Houseboat, 1976
?          Fire on the Mountain, 1977
?          Games at Twilight and Other Stories, 1978
?          Clear Light of Day, 1980
?          Village by the Sea, 1982
?          In Custody, 1984 ? verfilmd in 1993, regie: Ismail Merchant, hoofdrollen: Shashi Kapoor, Shabana Azmi, Om Puri, script: Anita Desai
?          Baumgartner’s Bombay, 1988 (Nederlandse titel: Ontheemd in Bombay, Uitgeverij BZZTÔH, 2001)

?          Journey to Ithaca, 1996
?          Fasting, Feasting, 1999
?          Diamond Dust, 2000 (Nederlandse titel: Zwarte diamant, Uitgeverij BZZTÔH 2001)
?          The Zigzag Way: A Novel, 2004

MvdB

Bronnen:

?          http://www.kirjasto.sci.fi/desai.htm
?          http://www.bzztoh.nl/Boek.aspx?boek=396
?          http://www.saja.org/anitadesai.html

Recent

24 september 2017

What's in a design

22 september 2017

Modiano's spel met de lezer

20 september 2017

In de huid van een leeuwin

19 september 2017

Nieuw leven beschreven

Literair Nederland - 10 jaar geleden

24 september 2007

Zoals hij was
Door Bernadet

Toen ik jou voor het eerst zag, kwam je voorbijfietsen op een bakfiets waarin je spullen vervoerde. Het was laat in het jaar 1952, in de winter. Ik stond voor het raam van mijn ouderlijk huis in de Wilhelminastraat, waar mijn ouders een hotel-pension dreven, naar buiten te kijken.

Lees meer