Poëzienacht Brugge zaterdag 5 mei

30 april 2012

door Ingrid van der Graaf

Tijdens de tweede editie Poëzienacht Brugge treffen gelijkgestemde dichters en muzikanten zich in grote getalen met elkaar in diverse tonen.

Liefhebbers en leken worden uitgenodigd op hun eigen ritme de Poëzienacht te verkennen. De avond begint met Toonzetters, een gevarieerd programma met o.m. laureaat Leonard Nolens, Maud Vanhauwaert, Remco Campert, Tjitske Jansen, Stefan Hertmans, Toon Tellegen én de uitreiking van de Guido Gezelleprijs. Een toonaangevend programma dat laveert tussen spraakmakende debutanten en springlevende klassiekers. Presentatie door Friedl’ Lesage, visuals van Jasper van het Groenewoud.

Hieronder enkele (van de vele) dichters onder de aandacht:
Lieke Marsman debuteerde in 2010 met Wat ik mijzelf graag voorhoud. In deze meermalen bekroonde bundel trekt zij gedachten, plaatsen en dagen aan als waren het kledingstukken, om te zien hoe ze voelen en ze vervolgens weer achter te laten. Deze bundel is gevuld met taal die je het ene moment ontsnapt en die je een volgend moment naar je toe kan halen. Marsman confronteert de lezer met een heel nieuw soort poëzie, losgerukt van conventies en tegelijkertijd klassiek.

Remco Campert is dichter en schrijver van verhalen en romans. Samen met o.m. Lucebert, Gerrit Kouwenaar en Hugo Claus lag hij aan de basis van de literaire bewegining.

Charlotte Mutsaers is één van de meest markante persoonlijkheden uit de Nederlandse literatuur. Ze is beeldend kunstenaar en publiceert romans, essays en verhalenbundels. Haar eigenzinnig oeuvre werd in 2010 bekroond met de P.C. Hooft-prijs.

Paul Demets is dichter en poëzierecensent voor o.a. De Morgen en Cobra. Hij debuteerde in 1999 met de poëziebundel De papegaaienziekte, in 2002 de bibliofiele bundel Vrees voor het bloemstuk en in 2011 verscheen de bundel De bloedplek waarvoor hij de Herman de Coninckprijs 2012 ontving. Volgens Erwin Mortier heeft Demets, ‘met De bloedplek een bundel ter wereld gebracht die staat als een huis’.

In het werk van Tjitske Jansen is de wereld in de breedte aanwezig: een zeemeermin in Okkenbroek, treinkapers aan het ontbijt, een vader op een zandweg, een vader die bestaansrecht krijgt, vragen die je kunt stellen nadat je stil bent geweest, de eerste lepel die je je herinnert. Jansen schrijft theaterteksten, poëzie en proza. Ze publiceerde de dichtbundels Het moest maar eens gaan sneeuwen (2003) en Koerikoeloem (2007) waarmee ze de Anna Bijns Poëzieprijs won. Samen met violist Jasper le Clercq maakte ze de cd Je hebt alles en je hebt mij (2008).

Paul Bogaert debuteerde in 1996 met de bundel Welcome Hygiene en in de Slalom soft, zijn meest recente bundel vormen de aparte gedichten samen een verhaal dat zich afspeelt in een subtropisch zwemparadijs (mét glijbanen) en kantoren. Luchtgebrek zorgt voor concentratieproblemen. Een brainstorm mislukt en de badmeester komt in de problemen. Voor deze bundel ontving hij de Herman de Coninckprijs 2010 en de Vlaamse Cultuurprijs Poëzie 2011.

En dan niet te vergeten de in Brugge wonende Delphine Lecompte. Haar debuutbundel De dieren in mij werd bekroond met de C. Buddinghprijs 2010 én met de prijs voor de letterkunde van de provincie West-Vlaanderen in 2011. In datzelfde jaar volgt de bundel Verzonnen prooi en onlangs verscheen de lijvige bundel Blinde gedichten. Zij wordt wel omschreven als “a female Charles Bukowski”. Geïnspireerd door Nick Cave, Tom Waits en Morrissey dicht ze met zelfspot over afwijkingen en bizarre gedachtesprongen op het randje van waanzin en het leven in donkere sprookjes.

Na de Toonzetters wordt het publiek de nacht ingeleid langs de Salons, een vrijplaats waar gelijkgestemde dichters en muzikanten doen waar ze goed in zijn en het publiek zich in een negentiende eeuws salon waant onder leiding van gastvrouw: Griet Desutter. De Salons, een toonvaste absintbar en een Expirimenteel parcours dat onverwachte uithoeken van de poëzie verkent.

Laat op de avond zal de Poëzienacht Brugge onvermijdelijk ontsporen op het ritme van de Jazz met o.m. de Dode Dichtersdraaimolen van Guido Lauwaert, de Sprekende Ezels, Electric Barbarian en muziekselecteur Jan Ducheyne!

Zie hier het hele programma:

Entree: voorverkoop € 15 en onder de 26 jaar € 10,00
Aan de deur € 20,00 en onder de 26 jaar  € 12,00
Op vertoon van pas Brugge Leeft : vvk € 8,00 en € 10,00 (enkel bij In&Uit Brugge).
Ticketverkoop: In&Uit Concertgebouw, ‘t Zand 34
of via www.ticketsbrugge.be.
Met een ticket van Poëzienacht Brugge kan je op 5 mei de prelude en alle locaties van Musea Brugge gratis bezoeken.

 

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

Kroniek van Perdepoort – Anna Louw
24 april 2014
‘Aan de vruchten zullen ze gekend worden, niet aan hun wortels’

Recensie door Martin Lok

Koos Lotriet mag dan al zestien jaar dood zijn; hij is de onbetwiste hoofdpersoon van de Kroniek van Perdepoort van Anna Louw. Koos Nek, zoals zijn bijnaam luidde, was een blanke Zuid-Afrikaanse landeigenaar.
Lees verder >
Het Liegend Konijn – Alle malen zal ik wenen
23 april 2014
Oorlog inspireert dichters intens





Recensie door Ingrid van der Graaf

Het Liegend Konijn, waarvan elke editie tot nu toe, in wisselende kleur uitgave en standaard ontwerp verscheen, draagt voor het eerst in de twaalf jaar dat het onder het bezielende redacteurschap van Jozef Deleu verschijnt, een thema.
Lees verder >
Te vroeg geboren – Jowi Schmitz
23 april 2014
Een Ming-vaasje met een barstje

Recensie door Adri Altink

Op 13 mei 2013 wordt Milo geboren. Een prematuur na een zwangerschap van 26 weken en één dag.
Lees verder >
Kop en staart – Catherine Lewis
22 april 2014
Drie blinde muizen openen ons de ogen

Recensie door Teunis Bunt

Wie een verhaal wil analyseren, zal zich een aantal begrippen eigen moeten maken. Daarvoor bestaan handboeken, waarin uitgelegd wordt wat een leidmotief, een subplot of een innerlijke monoloog is. Eerlijk gezegd bewaar ik niet al te goede herinneringen aan die boeken.
Lees verder >
Bad Boy — Abdelkader Benali
18 april 2014
Kan de échte Badr Hari nu opstaan?

Recensie door Chloé Vondenhoff

Bad Boy is alweer de zesde roman van de Marokkaans-Nederlandse schrijver Abdelkader Benali. Een bezige bij, die, naast talloze romans, binnen 8 jaar een oeuvre heeft geschapen van reisverhalen, toneelstukken, columns, brieven en een gedichtenbundel.
Lees verder >

Ontvang onze nieuwsbrief

Zo lang als voor altijd is – Karel Wasch
23 april 2014
Het is dit jaar 100 jaar geleden dat Dylan Thomas (1914-1953) werd geboren in Wales. In Wales en Engeland wordt dat dit jaar uitvoerig gevierd. De BBC zal binnenkort een serie starten over de tournees door Amerika van Thomas. Tournees die uiteindelijk resulteerden in zijn dood op 39-jarige leeftijd.
Lees verder >
Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs voor Ineke Riem
23 april 2014
Literair Nieuws 

Ineke Riem heeft met haar debuutroman Zeven pogingen om een geliefde te wekken (De Arbeiderspers) Dioraphte Literatuur Prijs (DJP) 2014 gewonnen. 

Zeven pogingen om een geliefde te wekken is een prachtige 'coming of age' roman en speelt zich af in een dorpje op het eiland Voorne-Putten.
Lees verder >
Twaalfde editie Thomas Mann lezing door Tom Dommisse
18 april 2014
Agenda

Zondag 27 april vindt de twaalfde Thomas Mann lezing plaats. De titel van deze lezing, Toen begon het dreunen, wordt gehouden door filosoof Tom Domisse. Over Thomas Mann's Betrachtungen en de rommelende donderecho`s van 1914.
Lees verder >
Oogst week 16
18 april 2014
door Menno Hartman

De bibliofilie leeft. Als steeds meer uitgeverijen steeds goedkoper gaan produceren om de risico’s te minimaliseren is er tezelfdertijd een opmars van de liefdevol gemaakte, kleine supermooi vormgegeven boekjes in geringe oplagen. Neem dit boek, Zomerregen van Yves Bonnefoy, zeven gedichten van de grand old man van de Franse poëzie in een gewetensvolle vertaling van Kiki Coumans. Als lezen ook een tactiele ervaring is - en dat is het - dan is de eerste stap naar waardering van dit werk al gemaakt als je het boek in handen hebt. Het voelt eenvoudigweg goed, en het is hier te bestellen.

Dit is ook zoiets: Hof van Jan, een drukkerij in Haarlem werkt aan behoud van typografisch erfgoed. Dat betekent in concreto dat ze een prachtverzameling oude drukapparatuur heeft opgetast in een ruimte aldaar, maar ook dat er een gestaag groeiend fonds van kleine mooi gedrukte werken van boeiende schrijvers is. Adriaan van Dis werkt Jammer-van-Dis-web-194x300op dit moment aan een groot boek over zijn bijna honderdjarige moeder. Een eerste aanzet van dat boek is het verhaal Jammer, dat een dramatische gebeurtenis vertelt in het toenmalige Nederlands Indië. Beeldend kunstenaar Ronald Ruseler droeg een fraaie collage bij aan het boekje: ieder exemplaar is uniek. Jammer werd gezet uit de Spectrum en in 150 exemplaren gedrukt onder de Korenmaat. - Meer alhier.

normal_pac_9789044531435_cvrDe website van De Geus schrijft dat dit gepassioneerde essay van  Antonio Muñoz Molina 'concrete voorstellen doet om uit de huidige economische crisis te komen, waardoor je direct je handen uit de mouwen zou willen steken. Deze vertelling in de loepzuivere stijl van George Orwell en Virginia Wolf is een lucide analyse en een warm pleidooi voor kennis, de enige weg die naar ware verandering kan leiden'. Dat ze bij De Geus niet weten hoe je de naam van Virginia Woolf schrijft neemt niet weg dat deze omschrijving de interesse gewekt heeft. 'Virginia Wolf' is geloof ik een rockband. Maar misschien een met loepzuivere stijl.

Tineke Hillegers-Zijlmans, Frieda Kleinjan vertaalden het boek.
Oogst van de Week, 15
10 april 2014
Door Carolien Lohmeijer

In de Oogst van de Week deze keer geen romans maar werkelijkheid. Kernwoorden zijn: aangrijpend en ontroerend (Salomé), ontroerend en poëtisch (Hoe mooi alles), en poëtisch en muzikaal  (Misschien wordt 't morgen beter). Het zijn alle drie boeken die nieuwsgierig maken.

Er rest alleen nog een foto van de kleine Salomé Bernstein die in 1943 in Auschwitz is vermoord. Haar grootmoeder nam haar bij de hand op het moment dat de Duitsers gingen keuren. Zo bezegelde ze hun lot. En redde ze het leven van de andere familieleden die daarna nooit meer over het kleine meisje spraken.

Salomé. Zo heet ook het boek dat de auteur Colombe Schneck eigenlijk niet wilde schrijven. Maar dat ze toch schreef. Omdat ze voelde dat dat ze het moest schrijven. Ze deed er 10 jaar over om de moed daarvoor te vinden.
Salomé is ook de naam die Colombe Schneck haar dochter gaf. De kleine Salomé Bernstein was het nichtje van haar moeder. Maar pas nadat haar moeder overleden was, realiseerde Schneck zich dat ze de geschiedenis van haar familie zou moeten uitzoeken om te weten naar wie ze haar dochter had vernoemd.
Salomé is het verslag van haar zoektocht. Tijdens haar reizen naar Amerika, Israël en Litouwen en de gesprekken met de vrouwen uit haar familie vallen de puzzelstukjes in elkaar. Ze ontdekt het onvoorstelbare offer waar haar familie altijd over heeft gezwegen.

Schneck beschrijft de geschiedenis nuchter en direct, maar wisselt die af met persoonlijke passages. Bijvoorbeeld als ze het heeft over het enige fotootje van Salomé, samen met haar ouders in Litouwen: fotouitSalome‘Toevallig heb ik een kopie van deze foto teruggevonden op de website van Yad Vashem. Een afdruk daarvan heb ik in mijn kamer op de schoorsteenmantel gezet. Ik kijk naar Salomé en haar ouders en ik smeek hen: “Ga weg, ga weg uit Litouwen, dat vervloekte land.” Ze horen me niet.


Salomé. De zoektocht naar een verdwenen kind, door Colombe Schneck, vertaald door Marijke Arijs, Uitgeverij Cossee, € 14,90

 

Ook het leven van de Joodse Leo Vroman, een van de grootste Nederlandstalige dichters, is getekend door de Tweede Wereldoorlog. Vlak na de Duitse inval vluchtte Vroman naar Nederlands-Indië waar hij in het Jappenkamp terecht kwam. Hij overleefde, maar keerde nooit meer voorgoed terug naar Nederland. ‘Liever heimwee naar Nederland’ heeft hij ooit gezegd.

Hoe mooi alles

‘Vrede’

‘kom vanavond met verhalen / hoe de oorlog is verdwenen / en herhaal ze honderd malen / alle malen zal ik wenen’ (Leo Vroman)

 

Pas twee jaar na de oorlog ziet hij zijn verloofde Tineke Sanders weer. Hij vestigt zich met haar in de Verenigde Staten. Een liefde die altijd is blijven bestaan en die nu beschreven is in het boek Hoe mooi alles van Mirjam van Hengel. Leo en Tineke hebben zelf meegewerkt aan dit boek. Vroman heeft het manuscript nog gelezen, het verschijnen ervan heeft hij echter niet meer meegemaakt. Hij overleed op 98-jarige leeftijd op 22 februari 2014. Vandaag op 10 april 2014, zijn verjaardag, verschijnt het.

Hoe mooi alles. Leo en Tineke Vroman; Een liefde in oorlogstijd, Uitgeverij Querido, Mirjam van Hengel, 328 pagina’s, € 19,99.

 

Misschien wordt het morgen beterGrote kans dat u binnenkort ‘De nozem en de non’ op de radio hoort. Aanleiding is dan ongetwijfeld de biografie over Cornelis Vreeswijk die onlangs bij Nijgh & Van Ditmar is verschenen met de titel Misschien wordt ‘t morgen beter.

 

Journalist en auteur Rutger Vahl kende van huis uit de muziek van Vreeswijk, maar raakte pas echt in de muzikant geïnteresseerd toen hij in 1997 in Stockholm een ‘Cornelisdag’ bezocht. Cornelis Vreeswijk woonde sinds 1950 in Zweden en was daar een grootheid (zijn begrafenis werd rechtstreeks uitgezonden). Vahl, die speciaal voor het oeuvre van Vreeswijk Zweeds leerde, in het AD: ‘Zijn poëtische universum bleek vele malen groter en origineler dat ik had gedacht. Wat ik te lezen kreeg, stond ver af van ‘De nozem en de non’ en ‘Veronica’.

In Misschien wordt ’t morgen beter laat Rutger Vahl zien dat Cornelis Vreeswijk (1937-1987) nooit los van Nederland is gekomen. In 1972 keerde hij terug om een poging te doen ook zijn geboorteland te veroveren.
Cornelis Vreeswijk liet zich inspireren door literatuur en muziek, zijn twee grote liefdes. Deze biografie voert langs alle pieken en dalen van zijn artiestenleven, maar brengt ons ook bij Ernest Hemingway en Walt Whitman, Amerikaanse bluesgiganten, The Beatles, Georges Brassens en de Braziliaanse meestergitarist Baden Powell de Aquino.

Misschien wordt ‘t morgen beter. Cornelis Vreeswijk; De blues tussen Stockholm en IJmuiden, Rutger Vahl, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 320 pagina’s, € 29,99