Poëzienacht Brugge zaterdag 5 mei

30 april 2012

door Ingrid van der Graaf

Tijdens de tweede editie Poëzienacht Brugge treffen gelijkgestemde dichters en muzikanten zich in grote getalen met elkaar in diverse tonen.

Liefhebbers en leken worden uitgenodigd op hun eigen ritme de Poëzienacht te verkennen. De avond begint met Toonzetters, een gevarieerd programma met o.m. laureaat Leonard Nolens, Maud Vanhauwaert, Remco Campert, Tjitske Jansen, Stefan Hertmans, Toon Tellegen én de uitreiking van de Guido Gezelleprijs. Een toonaangevend programma dat laveert tussen spraakmakende debutanten en springlevende klassiekers. Presentatie door Friedl’ Lesage, visuals van Jasper van het Groenewoud.

Hieronder enkele (van de vele) dichters onder de aandacht:
Lieke Marsman debuteerde in 2010 met Wat ik mijzelf graag voorhoud. In deze meermalen bekroonde bundel trekt zij gedachten, plaatsen en dagen aan als waren het kledingstukken, om te zien hoe ze voelen en ze vervolgens weer achter te laten. Deze bundel is gevuld met taal die je het ene moment ontsnapt en die je een volgend moment naar je toe kan halen. Marsman confronteert de lezer met een heel nieuw soort poëzie, losgerukt van conventies en tegelijkertijd klassiek.

Remco Campert is dichter en schrijver van verhalen en romans. Samen met o.m. Lucebert, Gerrit Kouwenaar en Hugo Claus lag hij aan de basis van de literaire bewegining.

Charlotte Mutsaers is één van de meest markante persoonlijkheden uit de Nederlandse literatuur. Ze is beeldend kunstenaar en publiceert romans, essays en verhalenbundels. Haar eigenzinnig oeuvre werd in 2010 bekroond met de P.C. Hooft-prijs.

Paul Demets is dichter en poëzierecensent voor o.a. De Morgen en Cobra. Hij debuteerde in 1999 met de poëziebundel De papegaaienziekte, in 2002 de bibliofiele bundel Vrees voor het bloemstuk en in 2011 verscheen de bundel De bloedplek waarvoor hij de Herman de Coninckprijs 2012 ontving. Volgens Erwin Mortier heeft Demets, ‘met De bloedplek een bundel ter wereld gebracht die staat als een huis’.

In het werk van Tjitske Jansen is de wereld in de breedte aanwezig: een zeemeermin in Okkenbroek, treinkapers aan het ontbijt, een vader op een zandweg, een vader die bestaansrecht krijgt, vragen die je kunt stellen nadat je stil bent geweest, de eerste lepel die je je herinnert. Jansen schrijft theaterteksten, poëzie en proza. Ze publiceerde de dichtbundels Het moest maar eens gaan sneeuwen (2003) en Koerikoeloem (2007) waarmee ze de Anna Bijns Poëzieprijs won. Samen met violist Jasper le Clercq maakte ze de cd Je hebt alles en je hebt mij (2008).

Paul Bogaert debuteerde in 1996 met de bundel Welcome Hygiene en in de Slalom soft, zijn meest recente bundel vormen de aparte gedichten samen een verhaal dat zich afspeelt in een subtropisch zwemparadijs (mét glijbanen) en kantoren. Luchtgebrek zorgt voor concentratieproblemen. Een brainstorm mislukt en de badmeester komt in de problemen. Voor deze bundel ontving hij de Herman de Coninckprijs 2010 en de Vlaamse Cultuurprijs Poëzie 2011.

En dan niet te vergeten de in Brugge wonende Delphine Lecompte. Haar debuutbundel De dieren in mij werd bekroond met de C. Buddinghprijs 2010 én met de prijs voor de letterkunde van de provincie West-Vlaanderen in 2011. In datzelfde jaar volgt de bundel Verzonnen prooi en onlangs verscheen de lijvige bundel Blinde gedichten. Zij wordt wel omschreven als “a female Charles Bukowski”. Geïnspireerd door Nick Cave, Tom Waits en Morrissey dicht ze met zelfspot over afwijkingen en bizarre gedachtesprongen op het randje van waanzin en het leven in donkere sprookjes.

Na de Toonzetters wordt het publiek de nacht ingeleid langs de Salons, een vrijplaats waar gelijkgestemde dichters en muzikanten doen waar ze goed in zijn en het publiek zich in een negentiende eeuws salon waant onder leiding van gastvrouw: Griet Desutter. De Salons, een toonvaste absintbar en een Expirimenteel parcours dat onverwachte uithoeken van de poëzie verkent.

Laat op de avond zal de Poëzienacht Brugge onvermijdelijk ontsporen op het ritme van de Jazz met o.m. de Dode Dichtersdraaimolen van Guido Lauwaert, de Sprekende Ezels, Electric Barbarian en muziekselecteur Jan Ducheyne!

Zie hier het hele programma:

Entree: voorverkoop € 15 en onder de 26 jaar € 10,00
Aan de deur € 20,00 en onder de 26 jaar  € 12,00
Op vertoon van pas Brugge Leeft : vvk € 8,00 en € 10,00 (enkel bij In&Uit Brugge).
Ticketverkoop: In&Uit Concertgebouw, ‘t Zand 34
of via www.ticketsbrugge.be.
Met een ticket van Poëzienacht Brugge kan je op 5 mei de prelude en alle locaties van Musea Brugge gratis bezoeken.

 

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
De Groote Oorlog – Sophie de Schaepdrijver
16 april 2014
'Wie iets van België wil begrijpen, moet beginnen met het lezen van dit boek’.
Lees verder >
De macht van begeerte – Uwe Timm
14 april 2014
Bezoek voor een eenzame vogelwachter

Recensie door Evert Woutersen

De macht van begeerte (2013) van de Duitse schrijver Uwe Timm (1940) is het verhaal van Christian Eschenbach die terugblikt op zijn leven en relaties. Hij werkt op het Duitse waddeneiland Scharhörn als vogelwachter in een beschermd natuurgebied.
Lees verder >
Grensland – Marc Jansen
10 april 2014
Eeuwenlang rondgesparteld op de bodem van de geschiedenis

Recensie door Adri Altink

In de eerste maanden van 2014 pikt Poetin ineens de Krim in. Met een arrogantie alsof daarmee iets wordt rechtgezet.
Lees verder >
Al wat schittert – Eleanor Catton
9 april 2014
Het is niet al goud wat blinkt

Recensie door Vera ter Beest

De setting en de sfeer die ze beschrijft, zetten de toon. Het eerste deel van Al wat schittert van Eleanor Catton heeft alle kenmerken van een klassieke ‘whodunnit’. Maar, Catton speelt met de traditionele vorm van de detective, voegt elementen toe en past hier en daar wat aan.
Lees verder >
Schuim – Robert Anker
7 april 2014
Gemengde gevoelens

Recensie door Olivier Rieter

Schuim van Robert Anker (1946) gaat over Dirk Wagenaar, een Rotterdamse havenbaron, zijn dochter Lisette, een wereldberoemde violiste, en Dirks schaakvriend Niels, een getrouwde dominee met wie Lisette een verhouding krijgt.
Lees verder >

Ontvang onze nieuwsbrief

Oogst van de Week, 15
10 april 2014
Door Carolien Lohmeijer

In de Oogst van de Week deze keer geen romans maar werkelijkheid. Kernwoorden zijn: aangrijpend en ontroerend (Salomé), ontroerend en poëtisch (Hoe mooi alles), en poëtisch en muzikaal  (Misschien wordt 't morgen beter). Het zijn alle drie boeken die nieuwsgierig maken.

Er rest alleen nog een foto van de kleine Salomé Bernstein die in 1943 in Auschwitz is vermoord. Haar grootmoeder nam haar bij de hand op het moment dat de Duitsers gingen keuren. Zo bezegelde ze hun lot. En redde ze het leven van de andere familieleden die daarna nooit meer over het kleine meisje spraken.

Salomé. Zo heet ook het boek dat de auteur Colombe Schneck eigenlijk niet wilde schrijven. Maar dat ze toch schreef. Omdat ze voelde dat dat ze het moest schrijven. Ze deed er 10 jaar over om de moed daarvoor te vinden.
Salomé is ook de naam die Colombe Schneck haar dochter gaf. De kleine Salomé Bernstein was het nichtje van haar moeder. Maar pas nadat haar moeder overleden was, realiseerde Schneck zich dat ze de geschiedenis van haar familie zou moeten uitzoeken om te weten naar wie ze haar dochter had vernoemd.
Salomé is het verslag van haar zoektocht. Tijdens haar reizen naar Amerika, Israël en Litouwen en de gesprekken met de vrouwen uit haar familie vallen de puzzelstukjes in elkaar. Ze ontdekt het onvoorstelbare offer waar haar familie altijd over heeft gezwegen.

Schneck beschrijft de geschiedenis nuchter en direct, maar wisselt die af met persoonlijke passages. Bijvoorbeeld als ze het heeft over het enige fotootje van Salomé, samen met haar ouders in Litouwen: fotouitSalome‘Toevallig heb ik een kopie van deze foto teruggevonden op de website van Yad Vashem. Een afdruk daarvan heb ik in mijn kamer op de schoorsteenmantel gezet. Ik kijk naar Salomé en haar ouders en ik smeek hen: “Ga weg, ga weg uit Litouwen, dat vervloekte land.” Ze horen me niet.


Salomé. De zoektocht naar een verdwenen kind, door Colombe Schneck, vertaald door Marijke Arijs, Uitgeverij Cossee, € 14,90

 

Ook het leven van de Joodse Leo Vroman, een van de grootste Nederlandstalige dichters, is getekend door de Tweede Wereldoorlog. Vlak na de Duitse inval vluchtte Vroman naar Nederlands-Indië waar hij in het Jappenkamp terecht kwam. Hij overleefde, maar keerde nooit meer voorgoed terug naar Nederland. ‘Liever heimwee naar Nederland’ heeft hij ooit gezegd.

Hoe mooi alles

‘Vrede’

‘kom vanavond met verhalen / hoe de oorlog is verdwenen / en herhaal ze honderd malen / alle malen zal ik wenen’ (Leo Vroman)

 

Pas twee jaar na de oorlog ziet hij zijn verloofde Tineke Sanders weer. Hij vestigt zich met haar in de Verenigde Staten. Een liefde die altijd is blijven bestaan en die nu beschreven is in het boek Hoe mooi alles van Mirjam van Hengel. Leo en Tineke hebben zelf meegewerkt aan dit boek. Vroman heeft het manuscript nog gelezen, het verschijnen ervan heeft hij echter niet meer meegemaakt. Hij overleed op 98-jarige leeftijd op 22 februari 2014. Vandaag op 10 april 2014, zijn verjaardag, verschijnt het.

Hoe mooi alles. Leo en Tineke Vroman; Een liefde in oorlogstijd, Uitgeverij Querido, Mirjam van Hengel, 328 pagina’s, € 19,99.

 

Misschien wordt het morgen beterGrote kans dat u binnenkort ‘De nozem en de non’ op de radio hoort. Aanleiding is dan ongetwijfeld de biografie over Cornelis Vreeswijk die onlangs bij Nijgh & Van Ditmar is verschenen met de titel Misschien wordt ‘t morgen beter.

 

Journalist en auteur Rutger Vahl kende van huis uit de muziek van Vreeswijk, maar raakte pas echt in de muzikant geïnteresseerd toen hij in 1997 in Stockholm een ‘Cornelisdag’ bezocht. Cornelis Vreeswijk woonde sinds 1950 in Zweden en was daar een grootheid (zijn begrafenis werd rechtstreeks uitgezonden). Vahl, die speciaal voor het oeuvre van Vreeswijk Zweeds leerde, in het AD: ‘Zijn poëtische universum bleek vele malen groter en origineler dat ik had gedacht. Wat ik te lezen kreeg, stond ver af van ‘De nozem en de non’ en ‘Veronica’.

In Misschien wordt ’t morgen beter laat Rutger Vahl zien dat Cornelis Vreeswijk (1937-1987) nooit los van Nederland is gekomen. In 1972 keerde hij terug om een poging te doen ook zijn geboorteland te veroveren.
Cornelis Vreeswijk liet zich inspireren door literatuur en muziek, zijn twee grote liefdes. Deze biografie voert langs alle pieken en dalen van zijn artiestenleven, maar brengt ons ook bij Ernest Hemingway en Walt Whitman, Amerikaanse bluesgiganten, The Beatles, Georges Brassens en de Braziliaanse meestergitarist Baden Powell de Aquino.

Misschien wordt ‘t morgen beter. Cornelis Vreeswijk; De blues tussen Stockholm en IJmuiden, Rutger Vahl, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 320 pagina’s, € 29,99

 
Filter Vertaalprijs 2014 naar Mari Alföldy voor vertaling Satanstango van Krasznahorkai
9 april 2014
Literair nieuws

Tijdens het festival City2Cities, werd bekend gemaakt dat de Filter Vertaalprijs 2014 ter waarde van €10.000,-  naar Mari Alföldy gaat en haar bij de Wereldbibliotheek verschenen vertaling van Satanstango van de hedendaagse Hongaarse schrijver László Krasznahorkai.
Lees verder >
Groot letterfestival in vijf verzorgingshuizen in Eindhoven
8 april 2014
Agenda

Het nieuwe en groots opgezet literatuurevenement Groot Letterfestival vindt komende zondag 13 april plaats in Eindhoven op wel heel bijzondere locaties. Vijf zorginstellingen van Vitalis openen die dag hun deuren om onder meer Kees van Kooten, Annejet van der Zijl, Wim Daniëls, A.L.
Lees verder >
De stilte van het ongesproken woord
7 april 2014
Bij uitgeverij Indeknipscheer is De stilte van het ongesproken woord verschenen, een multmediaal eerbetoon aan drie grote Surinaamse dichters: Trefossa, Shrinivási en Dobru.

De poëzie van Suriname heeft zich nooit beperkt tot het papier.  Hun werk is al eerder in muzikale vertolking verschenen.
Lees verder >
Vierde editie City2Cities gaat dit weekend van start
4 april 2014
Agenda

Dit weekend start de vierde editie van City2Cities: Internationale Literatuurdagen Utrecht.

Schrijver Jaap Scholten en Writer in Residence Nuala Ní Dhomhnaill spreken zaterdag 5 april respectievelijk over Boedapest en Dublin, (themasteden van dit jaar).
Lees verder >