Poëzienacht Brugge zaterdag 5 mei

30 april 2012

door Ingrid van der Graaf

Tijdens de tweede editie Poëzienacht Brugge treffen gelijkgestemde dichters en muzikanten zich in grote getalen met elkaar in diverse tonen.

Liefhebbers en leken worden uitgenodigd op hun eigen ritme de Poëzienacht te verkennen. De avond begint met Toonzetters, een gevarieerd programma met o.m. laureaat Leonard Nolens, Maud Vanhauwaert, Remco Campert, Tjitske Jansen, Stefan Hertmans, Toon Tellegen én de uitreiking van de Guido Gezelleprijs. Een toonaangevend programma dat laveert tussen spraakmakende debutanten en springlevende klassiekers. Presentatie door Friedl’ Lesage, visuals van Jasper van het Groenewoud.

Hieronder enkele (van de vele) dichters onder de aandacht:
Lieke Marsman debuteerde in 2010 met Wat ik mijzelf graag voorhoud. In deze meermalen bekroonde bundel trekt zij gedachten, plaatsen en dagen aan als waren het kledingstukken, om te zien hoe ze voelen en ze vervolgens weer achter te laten. Deze bundel is gevuld met taal die je het ene moment ontsnapt en die je een volgend moment naar je toe kan halen. Marsman confronteert de lezer met een heel nieuw soort poëzie, losgerukt van conventies en tegelijkertijd klassiek.

Remco Campert is dichter en schrijver van verhalen en romans. Samen met o.m. Lucebert, Gerrit Kouwenaar en Hugo Claus lag hij aan de basis van de literaire bewegining.

Charlotte Mutsaers is één van de meest markante persoonlijkheden uit de Nederlandse literatuur. Ze is beeldend kunstenaar en publiceert romans, essays en verhalenbundels. Haar eigenzinnig oeuvre werd in 2010 bekroond met de P.C. Hooft-prijs.

Paul Demets is dichter en poëzierecensent voor o.a. De Morgen en Cobra. Hij debuteerde in 1999 met de poëziebundel De papegaaienziekte, in 2002 de bibliofiele bundel Vrees voor het bloemstuk en in 2011 verscheen de bundel De bloedplek waarvoor hij de Herman de Coninckprijs 2012 ontving. Volgens Erwin Mortier heeft Demets, ‘met De bloedplek een bundel ter wereld gebracht die staat als een huis’.

In het werk van Tjitske Jansen is de wereld in de breedte aanwezig: een zeemeermin in Okkenbroek, treinkapers aan het ontbijt, een vader op een zandweg, een vader die bestaansrecht krijgt, vragen die je kunt stellen nadat je stil bent geweest, de eerste lepel die je je herinnert. Jansen schrijft theaterteksten, poëzie en proza. Ze publiceerde de dichtbundels Het moest maar eens gaan sneeuwen (2003) en Koerikoeloem (2007) waarmee ze de Anna Bijns Poëzieprijs won. Samen met violist Jasper le Clercq maakte ze de cd Je hebt alles en je hebt mij (2008).

Paul Bogaert debuteerde in 1996 met de bundel Welcome Hygiene en in de Slalom soft, zijn meest recente bundel vormen de aparte gedichten samen een verhaal dat zich afspeelt in een subtropisch zwemparadijs (mét glijbanen) en kantoren. Luchtgebrek zorgt voor concentratieproblemen. Een brainstorm mislukt en de badmeester komt in de problemen. Voor deze bundel ontving hij de Herman de Coninckprijs 2010 en de Vlaamse Cultuurprijs Poëzie 2011.

En dan niet te vergeten de in Brugge wonende Delphine Lecompte. Haar debuutbundel De dieren in mij werd bekroond met de C. Buddinghprijs 2010 én met de prijs voor de letterkunde van de provincie West-Vlaanderen in 2011. In datzelfde jaar volgt de bundel Verzonnen prooi en onlangs verscheen de lijvige bundel Blinde gedichten. Zij wordt wel omschreven als “a female Charles Bukowski”. Geïnspireerd door Nick Cave, Tom Waits en Morrissey dicht ze met zelfspot over afwijkingen en bizarre gedachtesprongen op het randje van waanzin en het leven in donkere sprookjes.

Na de Toonzetters wordt het publiek de nacht ingeleid langs de Salons, een vrijplaats waar gelijkgestemde dichters en muzikanten doen waar ze goed in zijn en het publiek zich in een negentiende eeuws salon waant onder leiding van gastvrouw: Griet Desutter. De Salons, een toonvaste absintbar en een Expirimenteel parcours dat onverwachte uithoeken van de poëzie verkent.

Laat op de avond zal de Poëzienacht Brugge onvermijdelijk ontsporen op het ritme van de Jazz met o.m. de Dode Dichtersdraaimolen van Guido Lauwaert, de Sprekende Ezels, Electric Barbarian en muziekselecteur Jan Ducheyne!

Zie hier het hele programma:

Entree: voorverkoop € 15 en onder de 26 jaar € 10,00
Aan de deur € 20,00 en onder de 26 jaar  € 12,00
Op vertoon van pas Brugge Leeft : vvk € 8,00 en € 10,00 (enkel bij In&Uit Brugge).
Ticketverkoop: In&Uit Concertgebouw, ‘t Zand 34
of via www.ticketsbrugge.be.
Met een ticket van Poëzienacht Brugge kan je op 5 mei de prelude en alle locaties van Musea Brugge gratis bezoeken.

 

Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 

De eerste maandag van de maand – Peter Zantingh
1 oktober 2014
Een mooi gestructureerde puzzel

Recensie door Vera ter Beest

Als zijn vriendin Sara het uitmaakt, trekt Boris bij zijn vader Nico in. Deze probeert hem op te beuren en stelt voor om samen naar Praag te gaan. Tijdens de reis blijkt dat de introverte mannen een geheim delen dat hun leven beheerst.

Boris Sonette is een man van weinig woorden.
Lees verder >
Voettocht naar het hart van het land – Jan Schuurman Hess
30 september 2014
Hoe hoop te houden in Absurdistan?

Recensie door Adri Altink

Het openbaar bestuur is het contact met de samenleving kwijt, niet alleen in het ‘verre’ Brussel, maar ook in de gemeenteraden.
Lees verder >
‘s Middags zwem ik in de Noordzee – Wim Brands
29 september 2014
Situaties waar je niet omheen kunt

Recensie door Maarten Buser

Wie Wim Brands' vorige dichtbundels heeft gelezen, zal verrast worden door 's Middags zwem ik in de Noordzee. Enerzijds doen de stijl en toon vertrouwd aan. Anderzijds verschilt deze achtste bundel op diverse vlakken van zijn directe voorganger Neem me mee, zei de hond (2010).
Lees verder >
Hartenvrouw – Su Tong
25 september 2014
Chinese hardheid in fijnbesnaarde verhalen

Recensie door Anky Mulders

Wie nieuwsgierig is naar hedendaagse Chinese auteurs zou de verhalenbundel Hartenvrouw van Su Tong uit 2013 eens ter hand kunnen nemen. Su Tong is geboren in 1963 en heeft de Culturele Revolutie (1966-1976) dus bewust meegemaakt. Hij komt uit een arm gezin.
Lees verder >
Gebed zonder eind – Asis Aynan
24 september 2014
Leven in twee culturen

Recensie door Vic Veldheer

De schrijver van Gebed zonder eind, Asis Aynan is in Nederland geboren uit Marokkaanse ouders. Toen zijn moeder in 1980 uit Marokko vertrok met haar vier zoons om zich te herenigen met zijn vader, was zij in verwachting van hem.
Lees verder >

Ontvang onze nieuwsbrief

Dit is de shortlist van de AKO Literatuurprijs 2014
28 september 2014

Literair Nieuws


Zes genomineerden voor de AKO Literatuurprijs 2014 zijn gekozen uit de 25 boeken die eerder deze maand bekend werd gemaakt.
Lees verder >
Oogst week 39
26 september 2014
door Menno Hartman

Wie is Jurgen Maas? Hij is een uitgever, een jonge uitgever in een tijd waarin zelfs sommige gevestigde uitgevers wat angstig naar de toekomst kijken, ‘De toekomst ligt achter ons’ hoorde ik vandaag nog een goede boekhandelaar zeggen. Niet voor Jurgen Maas. Zijn website meldt: ‘Uitgeverij Jurgen Maas is een nieuwe uitgeverij in Amsterdam, die zich zal richten op Nederlandse en vertaalde literatuur (proza en poëzie) en literaire en journalistieke non-fictie. Aandachtsgebieden zijn het Midden-Oosten, Noord-Afrika, en de multiculturele samenleving.’ Dat lijkt midden in de roos, deze tijden.
We bespraken recent al dit boek van Maas, nu kwam Firoozeh Farjadnia's  Postvogel binnen en we zullen ook dat boek voor u lezen en bespreken. 'Behalve een oude winkelier ziet niemand dat ze eigenlijk nog een kind is. Ze gelooft zelf ook dat ze net zo dapper en strijdlustig is als haar tante Lida. Die zit in het Iraanse verzet en wordt gezocht. Ik ben een dappere postvogel, herhaalt ze in zichzelf om haar angsten te bezweren. Vele jaren later loopt ze als gevluchte, jonge vrouw stage op een architectenbureau in Nederland. Haar begeleider volgt de opkomst van populistische politici op de voet.’

coverandorrakleinDe reeks klassieken van Schokland vinden wij bij Literair Nederland altijd indrukwekkend. Recent verscheen Andorra van de Zwitser Max Frisch opnieuw.  Max Frisch, de grote Frisch, die  boeiend blijft waar veel schrijvers uit zijn tijd toch langzaam wegzakken. Zijn Homo Faber, of Stiller blijven meesterwerken van de 20ste eeuw. Vertaling Adriaan Morriën.

normal_pac_9789044532609_cvrDe Geus publiceert deze week Jim Crace Oogst.  Helemaal nieuw voor mij. Onze vrienden van Cobra lazen het boek en zeggen erover: “Dit tijdeloze” verhaal, met ritmewisselingen en vakkundig ingebedde uitstappen naar het verleden, is oorspronkelijk geschreven in een Engels dat door een jambische cadans wordt voortgestuwd, met de occasionele alliteratie en assonantie. De taal is zeer rijk en zinnelijk concreet, maar ook van een Bijbelse soberheid en kracht. Jim Crace heeft met ‘Oogst’ een tot parabel gestileerde historische roman geschreven die in onze globaliserende wereld met zijn opgelegde “moderniteit” en zijn ongewilde migraties geen escapistische lectuur verdraagt.’ Tsjonge, nou maar hopen dat het ook nog een beetje een mooi boek is. Crace lijkt een boeiende figuur. De vertaling is van Regina Willemse.

22_04.inddAtlas Contact publiceerde Ben Lerners 2204 , Zijn debuut bespraken we al op Literair Nederland: Of Vertrek van station Atocha een ‘goed’ boek is, hangt dus af van de criteria die worden gesteld; de hoofdpersoon is weinig sympathiek, de verhaallijn weinig opwindend en de schrijfstijl weinig direct. Daarentegen biedt de roman voldoende: een poëtisch kijkje op Spanje, een fervent gefilosofeer en tal van thema’s ‘ter contemplatie’. Wederom in de lijn van Jerofejevs boek, is Vertrek van station Atocha zo af en toe eerder een prozagedicht dan een roman. Maar de verteller is gezegend met een heerlijke zelfspot.' De vertaler wordt op de website van de uitgever niet gereveleerd, maar is wellicht net als Lerners vorige boek in handen van Ronald Vlek.

 

 
De Nacht was weergaloos
25 september 2014
Dansen op de bodem van de nacht

Literair Nederland was erbij

Door Ingrid van der Graaf

Het hing gewoon in de lucht en  samen met de ruim tweeduizend bezoekers, die overigens niet allen om poëtische redenen de 32e Nacht van de Poëzie bezochten maar er wel door werden gestrikt, zouden wij beleven hoe de 32e Nacht van de Poëzie een succes werd.
Lees verder >
Hannah van Wieringen wint Academica Literatuurprijs 2014
19 september 2014

Literair Nieuws


De Academica Literatuurprijs 2014 is gewonnen door Hannah van Wieringen (1982) voor haar roman De kermis van Gravezuid (uitgeverij De Harmonie). Dat werd gisteravond bekend gemaakt. De Literatuurprijs werd uitgereikt in Theater Dilligentis in Den Haag.
Lees verder >
Oogst van de week 38
18 september 2014
door Carolien Lohmeijer

Zo vlak na de vakantie is misschien wel de mooiste tijd om reisboeken te lezen, al dan niet om ideeën op te doen en nieuwe plannen te maken.

Een onvoltooide reis is het boek dat de Britse reisschrijver Patrick Leigh Fermor altijd nog wilde schrijven, maar helaas overleed hij voordat hij het boek kon afmaken. Leigh Fermor maakte faam met zijn Een voettocht langs Rijn en Donau en Tussen wouden en water, het verslag van de voettocht die hij op 18-jarige leeftijd maakte van Hoek van Holland naar Constantinopel. Een onvoltooide reis is het laatste deel van de trilogie en begint waar Tussen wouden en water ophield; bij de IJzeren Poort, een kloofdal van de Donau bij de grens van Roemenië. Reisschrijver Colin Thubron en biograaf Artemis Cooper hebben zijn aantekeningen van deze laatste etappe bij elkaar gebracht en het verhaal af geschreven. Het resultaat is een indrukwekkende reis door Bulgarije en Roemenië naar de kusten van de Zwarte Zee.

Menno Hartman in Tirade over dit boek 'Dit reisboek van Leigh Fermor is rijk van taal en biedt ongelofelijk veel informatie over de achtergronden van de gebieden die hij bezoekt. Leigh Fermor schrijft niet te persoonlijk, blijft in zekere zin zelfs weg uit zijn boek,  maar weet zich slechts oor en oog te maken voor zijn lezers.'

Een onvoltooide reis, Patrick Leigh Fermor, Vertaling: Barbara de Lange, Uitgeverij Atlas/Contact, 368 pagina's, € 29,99

Adolf Hitler

Deze week werd bij het Goethe Institut in Amsterdam het eerste deel van een nieuwe, tweedelige biografie over Adolf Hitler gepresenteerd. Het is geschreven door de historicus Volker Ullrich (1943) die veel publicaties op zijn naam heeft staan over de Duitse geschiedenis en daar ook voor bekroond werd.

Het getuigt van lef om anno 2014 nog met een biografie over Hitler te komen, niet bepaald een onontgonnen onderwerp. Maar volgens de uitgeverij slaagt Ullrich 'er wonderwel in een nieuw, verrassend portret van de mens achter de 'Führer' te tekenen. Daarbij worden nu eens álle facetten van zijn persoonlijkheid belicht: zijn afstotelijke, maar ook zijn aantrekkelijke kanten, zijn vriendschappen en relaties met vrouwen, zijn complexen en destructieve drijfveren, en de onmiskenbare gaven en talenten die zijn opmars mogelijk maakten.'

De Duitse pers was lovend over dit boek. Opvallend is dat in veel commentaren de goede toegankelijke stijl van de auteur geprezen wordt, en zijn genuanceerde oordeel.
De Badische Zeitung heeft het over 'die Hitler-Biographie für die heutige Generation.'

Adolf Hitler, De jaren van opkomst 1889-1939, Volker Ullrich, Vertaling Jan Willem Bos, Uitgeverij De Arbeiderspers, € 49,95

Maar mooie romans zijn ook niet te versmaden:

aurore
Zoals bijvoorbeeld Aurore, de nieuwe roman van Marco Kamphuis, die binnenkort bij uitgeverij Wereldbibliotheek verschijnt. Het verhaal van deze roman wijkt in alles af van wat Kamphuis eerder schreef, en doet in eerste instantie enigszins denken aan Parfum van Süskind. 'Kamphuis overspeelt nooit zijn hand' schreef Trouw over een van zijn vorige boeken. Dat belooft dus wat!

Aurore, Marco Kamphuis, uitgeverij Wereldbibliotheek, 160 pagina's, € 17,95

En van Bernard Schlink verschijnt er ook weer een nieuwe titel. De vrouw op de trap gaat over het geluk van een liefde die weet dat ze eindig is.'
Op 29 september organiseert BorderKitchen een interview met Bernhard Schlink. Interviewer: Michel Krielaars, voertaal Duits. De vrouw op de trap'

De vrouw op de trap, Bernard Schlink, uitgeverij Cossee, Vertaald door Gerda Meijerink, 288 pagina's, € 19,90