De erfenis van de slavernij

Old pirates yes they rob I 
Sold I to the merchant ships 
Minutes after they took I from the Bottomless pit

Zo begint Bob Marley’s schitterende Redemption Song, en zo wilde ik vorige week ook mijn column beginnen, die ik ter gelegenheid van de expositie De erfenis van de slavernij heb uitgesproken, op de eerste Crime jazz-avond ooit in Paramaribo, Suriname gehouden. Het leek me wel een statement om als ‘witte pier’ deze woorden uit volle borst ten gehore te brengen. Uiteindelijk heb ik besloten om het zingen toch maar aan meer getalenteerde zangeressen over te laten en heb ik een tekst geschreven en voordragen waarin ik probeer om de erfenis van de slavernij in een veel breder verband te plaatsen dan puur in de context van nakomelingen van slaafgemaakten en slavenhouders. Wie de hele column wil lezen kan een kijkje nemen op de weblog van mijn broertje, de stadsdeeldichter van Arnhem-Zuid, Bernd Ebbo Visser: www.berndebbovisser.web-log.nl/.

Het thema van de erfenis van de slavernij ? en allerlei andere zaken die ik daarmee associeer – houden me nu al wekenlang bezig. Het is goed dat we in deze tijd geen pijnlijke historische dieptepunten meer onder het tapijt wegmoffelen en met elkaar praten op een zo open mogelijke manier. Op de Crime Jazz-avond merkte ik ook hoe belangrijk het is dat iedereen de ruimte krijgt om dat op zijn eigen manier te doen. Of het nu de jonge rappers van Lyrical Forces & Bambi uit Paramaribo zijn of een New Yorkse Puertoricaan als Flaco Navajo, de Nederlands/Molukse songwriter en rapper Wudstik met gevoelige teksten en gitaarbegeleiding of een voordrachtkunstenaar als Paul Middellijn: iedereen verwoordt zijn gevoelens op een eigen manier, en bereikt daarmee ook weer een ander deel van het publiek. Een avond om niet gauw te vergeten. Ik eindig nu dan toch maar met Marley’s tekst:

Won’t you help to sing, these songs of freedom
Cause all I ever had, redemption songs
All I ever had, redemption songs
These songs of freedom, songs of freedom

Marieke Visser

Recent

Literair Nederland - 10 jaar geleden

18 juli 2008

Leven na een moord

Door Pauline van der Lans

Zoals de in het begin van de serie Desperate Housewives overleden Mary Alice Young met een alziende blik de gebeurtenissen in Wisteria Lane weergeeft, zo vertelt in Alice Sebolds roman De wijde Hemel de vermoorde tiener Susie Salmon hoe het haar achterblijvers vergaat.

Lees meer